Lite om Månaderna som jag missat blogga om

Näähe sur jag blev nu hade gjort en väldigt långt inlägg om massa saker som hänt med Ninja de senaste månader, orkar verkligen inte igen så denna gången blir det inte lika långt.

Ca en vecka efter att Ninja kom hem  till oss märket vi att det  va något knass på hennes högra bakben, vi  uppsökte veterinär där vi sen  fick  göra en röntgen koll, men inget  fel visades på röntgen plåtarna och dem bad oss komma tillbaka om 2-3 månader om det inte gått över. Och under denna tiden ansåg inte vi heller att Ninja verkade ha något ont av det. Men fick tillsagt att hålla henne så lugn som möjligt och inte göra mera än istort sett låta henne kissa och bajsa sen tillbaka in och även där skulle det vara lugnt för henne så hon inte över ansträngde sig.  I samband med detta hade hon svamp i öronen med så hon fick en kur mot detta också =)

Efter detta tog det inte lång tid tills att vi skulle tillbaka för hennes 12 månaders spruta och om jag inte mins fel så vägde hon 11 kg vid den tidpunkten. NU vid 6,5 månad väger hon 20 kg.

Nu den  23 januari blev röntgen tagning nr 2 tagen och denna gången halv sövdes hon ner och vid detta laget menar dem på att hon reagerade till och  med när hon va sövd så det måste betyda att hon har ont om hon även reagerar här men inget syntes heller denna gången och inga ledband var av så detta indikerade mer på att det va en inflammation i  knäleden så vi fick med oss ett recept  på smärtlindrande och inflammatoriskt.  Sen får vi helt enkelt fortsätta ta det lagom lugnt men kan nu gå lite små promenader iaf med henne.

 

I samband med allt detta har ju då ett problem uppstått, alltså det där med att gå i koppel med henne det har vi ju då inte direkt kunnat öva så mycket från början, och eftersom hon drog väldigt mycket så var jag rädd att hon skulle använda kraften med bakbenen för att ta sig fram då hon slet så mycket att jag  tillslut använde mig utav ett 5 meters linkoppel och börjar öva inkallning i stället och på det sättet har  hon då inte slitit och tryckt lika mycket med bakdelen så att benet inte behövt pressas med samma tryck. och et kan jag tycka är bra samtidigt som jag önskade att jag kunnat gå med henne i  vanligt koppel och haft henne gående fint bredvid mig, men har testat det också självklart har jag där använt mig utav kyckling korv köttbulle, leverpastej olika mix godisar mm men  hon är då mer intresserad av allt annat. Där emot har jag märkt att hon nu med åldern börjar bli bättre på att  gå ute på promenaderna, så det är lovande ändå, så ska inte klaga. Där emot kan jag  känna press när det är valp träff 25-26 maj 2013 att Ninja kommer vara den som inte sköter sig, exp ska man grilla ute kan jag ju inte lova att hon inte kastar  sig hejdlös mot någon korv eller va det nu kan vara , för det händer här hemma lite då och  då att hon är kvick som bara den och stjäl vår mat ur händer tallrikar mm om man inte är bered, snabb som blixten blir hon, haha, jädrans hund!!! ❤ samt om man nu ska ut på någon promenad då vill jag  nog inte det haha för då tror jag  Ninja lär dra som en  dåre.

Förutom detta så blev vi med valp 2 i december månad, en liten Amstaff/pittbull tik,som hade hamnat hos fel personen som inte sköte det som dem skulle, så hon hamnade hos oss tillslut och Ninja kunde inte vara lyckligare än vad hon bled den dagen hon fick in en jämnstor kompis som faktiskt ville leka med henne .  Och i och med att hon flyttade in fick tyvärr våran lille prasky tik på 8  år flytta hem till våra fd djurälskade grannar Linn och Ivan, som själva har 2 hundar och 4 katter hemma hos sig, så nu  blev dem med en hund till men  det går jätte bra för där är mindre djur som inte har samma energi som  Ninja för Ninja kunde verkligen bara inte låta bli Sessan och Sessan såg helt förstörd ut. Men vi  träffar henne lite då och  då , hade inte kunnat göra sig av med henne till någon som man  aldrig träffar  efter  så många år tillsammans då  vill man verkligen veta vem som tar  hand om henne och hon verkligen bara älskar att bo hemma hos dem:)’

 

Ninja är för övrigt otroligt älskad av min pappa och  syrra , och man ser verkligen hur glad Ninja blir då pappi  kommer på besök, blir en extra liten gnista då=)  och han har ju Roxan en hund som vi tre skaffade tillsammans så min förra hund Chiva skulle ha en vän. Men Roxan är nu mera pappas hund men alltid underbart att träffa henne, henne tog vi  även över från idioter som hade henne , så hon är misstänksam mot små barn och andra hundar, men efter att Chiva gick bort har hon känt sig ensam tror jag och fattat att andra hundar inte är farliga så hon har faktiskt skaffat sig en Amstaff hane kompis i  Jönköping hos min systers kompis som hon avgudar och dem har jätte kul när dem är ute i skogen och får springa lösa, men det är övning som ligger bakom att Roxan skulle lita på Attila.

 

Och på tanke att jag nämnde springa lös så vågade jag för första gången den 12 februari släppa Ninja lös för första gången, har inte vågat det innan då hon tydligt visat att allt annat är intressant och att hon gärna då inte lyssnar på vad man säger, men här följde hon mig som handen i  handsken och de gjorde att jag  fick mer förtroende för henne, och nu den  22 så  var vi  och släppte både Ninja och Quila lösa på en äng  men då lyssnade hon sämre igen men jag vågade och det är toppen, mer sånt ska det bli ändå, övning ger färdighet=)

 

Samma sak gäller här men  pappa pratar massor med Roxie om Ninja och  Quila så när han säger att vi ska åka till Kalmar och träffa Ninja och Quila blir hon överlycklig, och hon har inte morrat eller betet sig illa mot någon av dem , utan hon blir glad av att se dem och än så länge får dem ses på promenader och i koppel inom hus. Detta kommer gå bra tillslut men  man  får inte stressa det. ;D

 

Ja som sagt inte allt för mycket mer än att hon lätt lärde sig sitt,ligg, tassen , vad gör man, rulla runt, sitta fint innan mat ges osv så är hon en energi källa av kärlek.

Denna lille plutt har sån otrolig energi och jag kallar det för LIVS ENERGI, och det måste ju vara för att hon verkligen trivs hos oss och känner sig älskad ❤ Älskade hjärtat!

 

Nu ska jag bädda ner mig i en varm säng för det har varit en lång dag idag.

Hörs en annan dag!

Ching

Lämna en kommentar